De inspiratie voor Guinevere kwam bij het bekijken van de film over de King Arthur legende 'First Knight'. Julia Ormond speelt hierin Guinevere en net als Arthur en Lancelot ben ik gevallen voor haar schoonheid en dan vooral voor die van haar middeleeuwse haardracht. Maar ook het dilemma waar zij voor stond intrigeert me: Ik heb het moment geselecteerd waarop ze, heel serieus, haar liefde voor Arthur uitspreekt, terwijl haar hart al geraakt is door Lancelot. Het verstand wint hier. Maar zoals zo vaak, slechts tijdelijk ...

Na de inspiratie begint het werk. Als eerste met het opzoeken van informatie en foto' s, het bewerken van foto' s op de computer en het selecteren en uittekenen van de hoofdlijnen. 

De tweede stap is het selecteren, op maat en rechthoekig maken van een stuk hout, in dit geval linden, geschikt voor een blanke huid. Linden met een dikte van 15 cm bevat altijd wel spleten en/of noesten, dus de afbakening van het beeld binnen het blok moet zorgvuldig gebeuren. Maar verrassingen blijf je toch, in de volgende stadia, tegenkomen.

De derde stap is het uitzagen van het voor- en zijprofiel. Waarna ik als eerste de haar en halslijn heb vrijgemaakt. Twee belangrijke lijnen in dit beeld, ook van de zijkant.
 

 Het zoeken van de hoofdlijnen van het gezicht en het haar.
 

Grof uitwerken van de structuren in het gezicht en de haarpartij.
 

Het positioneren van de ogen en de pupil.
 

Het zoeken naar de juiste uitdrukking in het gezicht.
 

Het vormen van het haar en het verfijnen van het gezicht tot de gracieuse vormen van Julia Ormond in het hout verschijnen. Dat gaat niet in één grote stap, maar in vele iteraties, waarbij hoop en wanhoop elkaar telkens afwisselen. Een tijdrovend, maar fascinerend proces.
Ook het fijn afschuren, nodig bij dit beeld om het de juiste zachtheid te geven, is erg bewerkelijk.
 

Tenslotte, na het fijn afsnijden en schuren, is het beeld afgewerkt met meerdere lagen Danish Oil, die het beeld beschermen en een licht satijnen glans geven.