About
Inspiratie en Werkwijze
Mensen zijn fascinerend en een onuitputtelijke bron van inspiratie voor mijn beeldhouwwerk. Ieder beeld geeft een fractie uit het leven van een mens weer, een verstild moment; niet meer dan dat. Maar voor mij de moeite waard. Een houding, beweging of emotie kan genoeg inspiratie geven om langdurig aan de slag te gaan.
Ik werk in hout, want hout geeft natuurlijke warmte en leven aan een beeld. De kleur en structuur van hout kunnen de vorm enorm versterken en maken ieder beeld uniek. Ik gebruik bewust lokaal hout (zoals linden, eik of walnoot) en werk het zo af dat ieder kan zien dat om ons heen prachtige bomen groeien; met een verborgen leven, diep in de stam.
Het zoeken van de uiteindelijke vorm is telkens een uitdaging. Voor mij is het van belang dat het beeld tot leven komt. En dat vraagt om nauwkeurige observatie en het begrijpen van de anatomische structuren die vaak maar net aan de oppervlakte doorschemeren.
Het vrijmaken van de vorm in hout is een boeiend, ambachtelijk proces. Daarbij moet vaak iteratief en voorzichtig gewerkt worden, want hout is ongelijkmatig van structuur. En weggehakt hout groeit niet meer aan. Tijdrovend dus, maar iedere stap die het beeld in hout dichter bij het idee in mijn hoofd brengt, geeft energie om door te gaan. Een spannende zoektocht!
Achtergrond
Met houtsnijden begon ik begin jaren '80 met reliëfs naar de natuur; tijdens mijn studie biologie. In die tijd maakte ik ook mijn eerste mensfiguren binnen cursussen beeldhouwen bij 'De Werkschuit' in Amsterdam. Dat bleek niet eenvoudig, dus die beelden eindigden in de kachel. Toch maakte ik later een geleidelijke overstap naar menselijke vormen. Het vormgeven in hout fascineerde me van begin af aan en bleef een belangrijke peiler in mijn leven. Ik heb lang gebeeldhouwd naast een deeltijdbaan in het onderwijs, maar kan sinds 2023 volop aan het werk in mijn atelier in Amersfoort.
Ik ben autodidact. Maar met dank aan diverse beeldhouw-, teken- en modelleerdocenten die mij beter hebben leren waarnemen en ontwerpen. En met dank aan veel buitenlandse kunstenaars die hun kennis en ervaring hebben vastgelegd in boeken.
Waardering voor mijn werk blijkt onder andere uit de twee “Silver Awards”, die ik heb gewonnen in internationale comptetities die het Britse magazine “Woodcarving" heeft georganiseerd.
Exposities
Jaar |
Locatie |
Organisatie |
Periode |
2024 |
Schouwen |
Kunstschouw |
13-06 t/m 25-06 |
2023/24 |
Warmond |
Het Oude Raadhuis |
13-12-23 t/m 21-01-24 |
2020 |
Hoogeveen |
Kunsthuis Venendal |
5-1 t/m 1-3 |
2019 |
Hardenberg |
Galerie HardenbergArt |
15-7 t/m 20-7 |
2018 |
Middenbeemster |
Kunstroute Beemster |
1-4 t/m 2-4 |
2017 |
Bunnik |
Vormgevers in Hout, Fort bij Vechten |
21-10 t/m 22-10 |
2017 |
Doorn |
Nationaal Bomenmuseum Gimborn |
2-7 |
2015 |
Well |
Vrouw in Beeld, World Art House |
21-6 t/m 30/8 |
2014 |
Landelijke tour |
Beeld in 1Boom expositie tour |
17-10-14 t/m 13-09-15 |
2011 |
Nunspeet |
Veluvine |
5-2 t/m 26-3 |
2010 |
Amersfoort |
Koetshuis Park Randenbroek |
21-11 |
2010 |
Bunnik |
Vormgevers in Hout, Fort bij Vechten |
16-10 t/m 17-10 |
2010 |
Doorn |
Van Gimborn Arboretum |
16-5 |
2009 |
Bunnik |
Vormgevers in Hout, Fort bij Vechten |
17-10 t/m 18-10 |
2009 |
Amersfoort |
Galerie ‘1687’ |
4-4 t/m 27/6 |
2008 |
Heemstede |
Galerie Het Kunstbedrijf |
1-9 t/m 27-9 |
2008 |
Amersfoort |
Galerie ‘1687’ |
1-5 t/m 8/8 |
2007 |
Zwolle |
De Koperen Hoogte |
9-12 t/m 30-12 |
2005 |
Assen |
De Smelt - Open Dag Hout |
17-10 |
2005 |
Amersfoort |
Opstandingskerk |
27-9 t/m 2-10 |
1993 |
Amersfoort |
De Amersfoortse Verzekeringen |
1-10 t/m 30-11 |
1988 |
Den Haag |
Stripgalerie Panda |
1988 t/m 1989 |
1987 |
Utrecht |
Galerie Hart voor Hout |
1987 t/m 1989 |